Mental sundhed handler blandt andet om en tilstand i trivsel, hvor Du kan udfolde dine evner og hvor Du kan klare de dagligdags udfordringer og stress som dukker op.

Meditation, yoga, mentaltræning eller mindfulness kan være redskaber til bedre at kunne klare disse udfordringer.

Generelt gavner fysisk aktivitet også din trivsel.

 

Nedenfor finder du eksempler på øvelser, som Du kan bruge for at understøtte din trivsel.

  • Hjemmeyoga (30 minutter) ved Maria Worm fra Dwell Space i Kolding

  • En guidet meditation, som guider dig gennem forskellige meditationsforløb. Lydfilerne er udarbejdet af Anne Dorthe Mols Kjær
    • Pause meditation (varighed ca. 4 minutter)
    • Bodyscan (varighed ca. 20 min)
    • Healingsmeditation (varighed ca. 20 min)


  • Kim Krohn fra Vedbaalet, og vinder af DR's program "Alene i vildmarken" 2020, bruger mentaltræning til at klare det pres han er under i udsendelsen. Han har lavet to lydfiler med grundøvelser i mentaltræning til os.
    De to lydfiler "Fysisk afspænding" og "Mental afslapning" varer ca. 15 min. hver. Såfremt man har lidt eller ingen erfaring i mindfulness, yoga eller mentaltræning, vil vi anbefale at man starter med at bruge lydfilen "Fysisk afspænding". De som har erfaring med mindfulness, yoga og/eller mentaltræning kan fint starte med lydfilen "Mental afslapning". 
    • Fysisk afspænding


    • Mental afspænding


  • Er du en af dem, som har en have, kan du gå ud i din have og bruge Bevæg dig for livet – Kolding’s træningsprogram.